Wat is kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement wil zeggen: het bezighouden met het optimaliseren van de kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Het is geen afgebakend vakgebied, het komt terug in alle delen van het management van een onderneming. Het verbeteren van de kwaliteit is iets waar een organisatie op kan sturen. Hierbij staat altijd de (interne) klant centraal.

Kwaliteitsmanagement houdt zich bezig met het verbinden van de verschillende bedrijfsonderdelen die output leveren aan het uiteindelijke resultaat. De kwaliteitsmanager houdt de organisatie 'scherp' en stelt de klant in de (bedrijfs)processen centraal. De kwaliteitsmanager is continu op zoek naar verbeteracties en is gericht op innovaties en het implementeren hiervan. Kwaliteitsmanagement is geen onderdeel op zich zelf, maar dient een geïntegreerd geheel te zijn in de totale bedrijfsvoering.

Verbeteren is geen kwestie van even wat uitproberen. Er komt heel wat bij kijken. Goed teamwork om te beginnen. Verder een helder doel, scherpe analyses, metingen, testen, borgen, opleiden en nog meer. Verbeteren is een vak. Voor organisaties is het een bepaalde mate van standaardisatie een efficiënte manier om kwaliteitsverhogend te werken. Kwaliteitsmodellen zoals INK en ISO kunnen hierbij helpen.

Kwaliteitsmanagement is gerelateerd aan de vakgebieden: business proces management, verandermanagement, workflowmanagement en ict-management. Met name de verbeteringen in de bedrijfsprocessen worden vaak gerealiseerd door innovaties op het gebied van ict. Een goed voorbeeld hiervan is het kwaliteitssysteem.

Wat zijn de voordelen?
- Beter inzicht in de organisatie.
- Meer grip op processen en geldstromen.
- Het beter ‘in control’ zijn van de organisatie.
- Betere sturing op klanttevredenheid.
- Beheersen van risico’s.
- Professionaliteit in dienst- en/of zorgverlening.
- Aandacht voor de medewerker.

Meer weten?
Klik hier voor meer informatie over kwaliteitsmanagement


 
Home  

Terug

Share

De Week van Kwaliteitsmanagement is het platform van en voor proces- en kwaliteitsprofessionals. De meest recente editie vond plaats van 7 t/m 11 oktober 2013

Deel DWvK binnen uw netwerk:


Blijf op de hoogte